9 sonuçtan 1 ile 9 arası
  1. #1
    Senior Member Airone - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    18-01-2005
    Yer
    Bursa, Turkey.
    Mesajlar
    506

    FS2004 için Gmax ile LOD oluşturma

    FS2004 için Gmax ile modelleme yapan tasarımcı arkadaşlara LOD yapımı konusundaki püf noktayı paylaşmak istedim.

    Öncelikle FS2004 ve FSX için lod yapım metodları farklı, anlatacaklarım FS2004 için geçerli.
    Bu arada başka bir tasarım programı kullanıyorsanız (örneğin benim gibi FSDS) aşağıdaki prensipler başka programlar için de geçerli.

    LOD ile FS içinde objelere olan uzaklığınıza göre, yakındayken çok detaylı, uzaklaştıkça daha az detaylı görünmesini ve bilgisayarı daha az zorlamasını sağlamak mümkün.

    Örneğin LOD100 ile yakın mesafede görünecek yüksek detay , LOD050 ile orta mesafe, LOD025 ile az detaylı bir model görünmesini sağlıyoruz. (Örneğin uzaktan binanın önündeki çimleri , saksıları, merdivenleri vs. görmek mümkün değil zaten, bilgisayara bunları çizdirmeyerek hız avantajı elde ediyoruz)

    FS2004 için LOD mekanizması model/parça isimlendirmesi ile çalışıyor.

    Yani yapılması gereken şey modellere veya parçalara uygun isimlendirme yapmak.

    LOD için parça isimleri : isim_LOD_100, isim_LOD_050, isim_LOD_025, isim_LOD_010 gibi olmalı.
    LOD seviyesi mutlaka 3 basamaklı olmalı ve alt tire kullanılmalı.

    Cisimlerin büyüklüklerine göre LOD değişim mesafesi farklılık gösteriyor, bu konuda fazla kontrol imkanı yok. (FSX için ise LOD geçişleri mesafeden çok cismin ekranda kapladığı yatay pixel miktarına göre değişir, örneğin LOD400-LOD200 geçişi için cisim ekranda 400pixelden az alan kapladığı an LOD400 yerine LOD200 yüklenir gibi)

    LOD isimlendirmesini ya her parça için ayrı ayrı yapacaksınız, ya da tüm parçaları grup yaparak birleştirip komplesine isim verebilirsiniz.
    Yani üst üste farklı LOD isimlerinde olan parçalar yer alacak.
    Ben genelde komple detaylı modeli yapıyorum, gruplayıp ismini LOD100 yapıyorum. Onu kopyalıyorum, kopya modeli sadeleştirip adını LOD050 yapıyorum, onu da kopyalayıp daha sadeleştiriyorum ve adını LOD025 gibi.
    FS2004 objeye olan uzaklığa göre modelin içindeli LOD isimlerine göre parçaları görünür ve görünmez kılıyor.


    Anlaşılması için birkaç ekran görüntüsü vereyim:
    Bir yer aracı, parçaları gruplanarak LOD isimleri verilmiş durumda (Parça grubu isimlerine dikkat) :



    MCX’te LOD ların detay seviyeleri de görülüyor. LOD100 1007 textured vertex içerirken LOD050 364 vertex, LOD010 ise sadece 145 vertex içermekte.






    Trabzon terminal binası:
    LOD120’den LOD003’e kadar 6 seviyeye sahip, ve detay seviyesi 4515 vertexten 52 vertexe kadar düşüyor.


    GMAX içinde parçalar gruplanarak LOD isimlendirmesi verilmiş durumda (parça grup listesi uzun olduğu için tüm isimler görünmüyor ama aynı şekilde isimlendirmeye dikkat):




    Sadece LOD003 fitrelenince en basit model kalıyor. Bu FS2004 içinde en uzaktan binanın ilk görünen hali.




    Örneğin parçaları LOD020 için filtrelediğimde orta sevieyde detaylı model çıkıyor.



    LOD120 için filtrelediğimde ise en detaylı model görülebiliyor.



    Bu arada FS2004 için boş LOD yaratmak mümkün, yani uzaklaşınca modelin komple kaybolmasını sağlayabilirsiniz.
    MCX içinde de basit bir LOD oluşturma fonksyonu var, onu da deneyebilirsiniz.

    LOD oluşturmak ayrı bir uğraş ama sonuçta bilgisayarı daha az zorlayan ve akıcı çalışan sceneryler elde etmek mümkün.

    Bol LODlu modeller

  2. #2
    Senior Member BEST - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    11-02-2007
    Yer
    , Turkey.
    Mesajlar
    901
    Ayrıntılı ve önemli LOD açıklamalarınız için minnettarım hocam. Bu dökümanın hazırlanmasının kolay olmadığını da takdir ediyorum. Ellerinize sağlık hocam. Çok önemli ve faydalı bu dökümanı her an kullanacağımdan emin olabilirsiniz. İzninizle 2 sorum daha olacak hocam.
    1- Yukarıda resimlerdeki Gmax programında Lod uygulanan parçaların yazılı olduğu "Select Object" kartını hangi butondan açtığınızı öğrenebilir miyim?..(Sanırım nesne üzerine SAĞ-tık yaparak açılıyor.)
    2- Yine resimlerdeki "Select Object" kartındaki Lod uygulanan parçaları oraya nasıl yazıyoruz?. yani herhangi bir parçaya "xxx_LOD_050", vs. gibi isimleri hangi butona basıp açılan hangi arayüzden verebiliyoruz?.
    Umarım bu iki minik sorum için zamanınızı almamışımdır.
    Tekrar teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim hocam.
    Keyifli Uçuslar.
    Nuri GUVEN-1957



  3. #3
    Senior Member Airone - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    18-01-2005
    Yer
    Bursa, Turkey.
    Mesajlar
    506
    Yukarıdaki yol gösterme elbette temel Gmax kullanım bilgilerini içermiyordu, normalde Gmax'ın temel tasarım yapma seviyesinde kullanılabildiğini varsayarak açıklamıştım.

    Gmaxta üzerine tıklanan parçanın adı (1) alanında görüntülenir ve istenirse burada parçanın adı değiştirilebilir. Parçalara isim vermek daha sonra onları listeden seçmek veya gruplamak için iyi bir fikir, yoksa bir terminal binası gibi çok parçalı bir tasarımda boşuna zaman kaybederiz.


    Modeldeki tüm parçaların listesini görüntülemek ve istediklerimizi seçmek için de (2) ye tuşlamak gerekli.



    (Not: bu örnekteki model benim Gmaxta yaptığım bir model değil, MCXten aktardığım bir model, yoksa parça isimleri daha anlamlı olurdu, gövde, lastik, tampon vs gibi)

    Normalde bunlar Gmax tutoriallarında ve programın Help dosyalarında açıklanıyor ama İngilizcesi kuvvetli olmayan arkadaşların işi biraz daha zor sanırım.


    Ben şu anda Gmax ile tasarım yapmıyorum aslında, sadece yer polygonlarını yapmak için Gmax tan başka seçenek yoktu (FSDS'te lofting yapılamıyor), onun için temel seviyede öğrendim, şimdi de FSDS ile tasarımlarıma devam ederken aralarda Gmax egzersizleri yapıyorum. Gmax FSDS'e göre daha karışık (FS tasarımları için kullanılmayan pek çok tuş ve fonksyn var, gereksiz kalabalık yaratıyor) ama daha fazla potansiyeli olan bir tasarım aracı. Bina gibi genelde kutu, piramit, silindirlerden oluşan basit tasarımlar için FSDS daha hızlı bir öğrenme eğrisine sahip fakat komplike tasarımları FSDS ile yapmak daha fazla zaman alıyor, bu projemi tamamlayınca FSDS'i terketmeyi hedefliyorum.

    Tasarımlarınızda başarılar
    Konu Airone tarafından (08-10-2012 Saat 00:26 ) değiştirilmiştir.

  4. #4
    Senior Member BEST - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    11-02-2007
    Yer
    , Turkey.
    Mesajlar
    901
    Anladım hocam. Aslında Gmax tasarımlarımda tkıladığımız her parça için önümde duran (1) nolu kısımdan isimleri değiştirebildiğimizi hatırlattığınız için ve bu kadar iyi, son derece önemli ve arşivlenecek döküman hazırladığınız çin inanın gerçekten çok müteşekkirim.

    Evet haklısınız hocam, Gmax/Help kısmında herşey detaylı şekilde açıklanmasına rağmen İngilizcem fazla kuvvetli olmadığından işte böyle zorluklar çekiyorum. "Fs Developer" sitesinde de her konuda çokayrıntılı açıklamalar olmasına rağmen zaman zaman "Google Translator" den yardım alarak çözmeye çalışıyorum. Bazen de hakkını ödeyemeyeceğim, çok sevdiğim, inandığım Avustralyalı ve çok iyi Türkçesi olan dostum bana tercümeler konusunda halen yardım ediyor. Öğrenmenin ve çalışmanın yaşı olmaz deyiminden yola çıkarak, b u yaşta bile inanın FS kullanıcılarına eklenti tasarımları konusunda ücretsiz yardım etmek için halen çok şeyler yapmak için bir çok planlarım ve projelerim var. Ancak, şu İngilizce konusunda takılıp kalıyorum. Ama sağolun, sizlerin öneri ve yardımları ile bunun da üstesinden geliyoruz.

    FSDS'yi biliyorumi hatta ben de setup'u bile var, ancak hiç kurup çalışmalar yapamadım. 2009 yılında direk olarak Gmax'ı öğrenmeye çalıştım. Halen öğreneceğim o kadar çok fonksiyonları var ki...Dediğiniz gibi çok komplike bir program. Animasyonlardan(nesnelerin hareketi) ışıklı nesnelere kadar herşey yapılabiliyor. FS için uçak modelleri, Aerosoft'tun AES'leri, vs.. herşey hep Gmax ile yapılıyor. Biz kullanmayı öğrenmeye çalışırken bu programı tasarlayan mühendisleri gerçekten yürekten kutlamak gerekir, değil mi hocam?. FSDS'den Gmax'a geçmeyi düşünmenize gerçekten memnun oldum hocam. İnşallah birlikte böyle iştişarelerle Gmax ile iyi tasarımlar ortaya çıkartacağımıza eminim.. Bugün siz bana yadım ediyorsunuz, inşallah bir gün ben de size yardım ederim hocam.

    Saygılar sunar, çalışmalarınızda başarılar dilerim hocam.

    NOT:
    Şu sıralar, "Platform" yapımı üzerinde denemeler yapıyorum. "Platform": Helicopterlerin konabileceği üstü sert zemin olan binalar, altından karayolu, üzerinden uçakların geçebileceği köprüler gibi tasarımlar planlıyorum. Bu konu ile ilgili elimde 2 adet yapım dökümanı var, ancak ikisi de İngilizce. Biri AFCAD ile yapım, diğeri Gmax ile yapım. Sağolsun bahsi geçen Avustralyalı dostum, ikisini de Türkçeye tercüme etti ama halen hedefe ulaşmak için denemeler yapıyorum.
    Talep ederseniz, bana da yardımcı olması açısından size bu dökümanları gönderebilirim hocam. Platform yapım konusunda da işte böyle sıkıntılarım var.

    Bu konularla zamanınızı aldığım için bağışlayın lütfen. Herşey için tekrar teşekkür eder, saygılar sunarım.
    Keyifli Uçuslar.
    Nuri GUVEN-1957



  5. #5
    Senior Member Airone - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    18-01-2005
    Yer
    Bursa, Turkey.
    Mesajlar
    506
    Helikoper için basitçe platform yapmak için MCX'in fonksyonlarını kullanabilirsiniz.
    Ben IVAO TR 2012 SAR scenery için MCX ile birkaç modele helikopter platformu ilave etmiştim.


  6. #6
    Senior Member
    Üyelik tarihi
    19-06-2007
    Yer
    Harkov, Ukraine.
    Mesajlar
    263
    Sunay hocam sunumunuz icin tesekkur ederim, benim bir sorum olacak;

    Havalimanina yaklasma proseduru nasil ekleriz? Hani su SMART projesindeki gibi farkli acilarda yaklasma ve inis nasil yapilir?
    Dertli Designer...

    National Aerospace University
    Kharkov Aviation Institute (KhAI)
    Aerospace Engineering Bachelor Student
    End..

  7. #7
    Senior Member BEST - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    11-02-2007
    Yer
    , Turkey.
    Mesajlar
    901
    Platform uygulama açıklaması için de tekrar teşekkürler hocam. Demek, MCX programı birçok işlerimizi kolaylaştıracak. Saygılar hocam.
    Keyifli Uçuslar.
    Nuri GUVEN-1957



  8. #8
    Senior Member Airone - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    18-01-2005
    Yer
    Bursa, Turkey.
    Mesajlar
    506
    Yiğit hocam, FS2004 havaalanı yaklaşma prosedürleri konusunda yardımcı olamayacağım. FSX için ADE yaklaşma tasarım modülü ve ona ait epey detaylı dökümantasyon var bildiğiniz gibi.

  9. #9
    Senior Member
    Üyelik tarihi
    19-06-2007
    Yer
    Harkov, Ukraine.
    Mesajlar
    263
    Sunay hocam tesekkur ettim fs9 icin ben ade9 kullaniyorum onunla ilgili dokumanlar var biraz inceledim. Siz tecrubelisiniz, basitce anlatirsiniz diye sormustum
    Dertli Designer...

    National Aerospace University
    Kharkov Aviation Institute (KhAI)
    Aerospace Engineering Bachelor Student
    End..

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •